Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans. 
Köp gjorda eller avslutade i butik, t.ex. när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik eller om man direkt, utan att boka något på vår hemsida köper något över disk i butik, omfattas ej av ångerrätten. 
  • Köp och betala i fysisk butik (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller ej
  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej
  • Köp och betala i nätbutik för hemleverans (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller
  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutiken (Payson, Internetbank, Bitcoin, Presentkort eller Faktura) – Lagen om distansavtal gäller
Observera dock att det finns undantag där ångerrätten inte gäller. Detta regleras i Kap 2, 11 § och innefattar bland annat:
  • En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. (T.ex. förbrukningsprodukter).
  • Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. (inkl. in-ear-produkter och rakapparater).
  • En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits. 
  • En vara som tillverkats efter kundens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel. (T.ex. Webhallen Custom Config)
För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning.
Detta skall göras till vår kundtjänst på telefonnummer 0911 400 480, eller via e-mail, kundtjanst@ingaming.se. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Ingaming oskadad.
Vi rekommenderar därför att du kontaktar vår kundtjänst i samband med att du ångrar dig, innan produkten returneras.
Adress för retur av PostNord Parcel - och Pallet är: 
Ingaming RMA & Returns
Uddmansgatan 8
941 32 Piteå
Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt som kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kommer att hämtas ut. Ingaming ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.


Observera även att företag inte har ångerrätt.
Paket som inte hämtas ut hos inom liggetiden och returneras till avsändaren debiteras med en avgift på från 175 SEK, för att täcka ingamings omkostnader.
Tänk även på att köp som gjorts direkt i någon av våra butiker inte omfattas av Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). 
Ingaming återbetalar ångrade köp senast inom 14 dagar från dess att produkten är mottagen och registrerad hos returavdelningen, men som tidigast den dag då varorna kommit i retur till oss. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar Ingaming kunden för en alternativ lösning.
Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Ingaming rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.
Vi rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick, och att eventuell mjukvara har återställts. 


Reklamation:

Nyttjande av garanti

Om den aktuella produkten fortfarande har garanti kan du besöka en av våra butiker eller kontakta kundtjänst för att upprätta ett serviceärende. Beroende på vad för produkt det gäller kommer Ingaming byta ut den eller skicka produkten vidare till en auktoriserad serviceverkstad för bedömning och eventuell åtgärd.
Har du inte möjlighet att besöka våra butik rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst. Ingaming skickar därefter ut en förbetald fraktsedel för inskick, samt en informationsblankett som bör fyllas i för att skynda på ärendet. 

Reklamationsrätt

(Gäller ej företag) För produkter utanför presumtionstiden (6 månader) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Ingaming kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ. Att lämna in produkten i till vår butik är fortfarande kostnadsfritt. 

Utanför garanti/Försäkring

För skadade produkter där felet inte är ursprungligt och du önskar ett kostnadsförslag för t.ex. försäkringsärende kan Ingaming hjälpa till att skicka produkten till en verkstad som gör en skadebedömning och lämnar ett kostnadsförslag. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ samt att Ingaming inte ansvarar för hur lång hanteringstiden hos verkstaden är. Att lämna in produkten till vår butik är fortfarande kostnadsfritt. 
Tänk på att ett funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel. 
Ingaming testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd.
Observera att en felsökningsavgift på 395 SEK kan komma att debiteras om 1) Produkten konstateras som felfri, 2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund, 3) felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller annan felaktig hantering 
Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (T.ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras - kan avfigten bli betydligt högre.

Pixelfel på TFT-skärmar och dylika produkter

TFT-skärmar (skärmar för stationära datorer, samt bärbara datorer med TFT-skärmar) är precisionsprodukter uppbyggda av ett stort antal pixlar. För att kunna hålla kostnaderna för dessa på en rimlig nivå har tillverkarna infört en pixelpolicy, vilket innebär att man får acceptera att enstaka skärmar kan innehålla någon defekt eller trasig pixel. En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal. Läs mer om pixelfel.

Outlösta försändelser

Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 195 kr för MyPack (postpaket) eller 500 kr för MyPack Home/Parcel (hem-/företagspaket).

Avbeställning av produkt

Så länge produkten inte levererats till dig går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order gör du det lättast direkt på vår hemsida. Som medlem går du in på din medlemssida, tar fram din beställning och väljer att avbeställa ordern. Om du inte är medlem följer du den länk du fick i din orderbekräftelse för att avbeställa där. Om alternativet att avbeställa ej är tillgängligt innebär det att ordern är under behandling, kontakta då vår kundtjänst.
Du kan också avbeställa genom att du skickar ett mail till kundtjanst@ingaming.se och anger vad du vill avbeställa samt ditt ordernummer. För att underlätta för kundtjänst, skriv "Avbeställning" i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundtjänst på telefon 0911 400 480 (val 2). Observera att om varan redan skickats kan du komma att debiteras de avgifter som outhämtade paket på Posten innebär.
Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.
Summan återbetalas inom maximalt 14 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.

Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.